Omgaan met weerstand
Iedereen heeft of krijgt te maken met veranderingen in de werkomgeving. Zeker binnen de informatiedienstverlening is sprake van een bijna continue verandering in de werkzaamheden, rollen en verantwoordelijkheden. De realiteit is dat mensen vaak helemaal niet willen veranderen en dat daarom vernieuwingen vaak niet soepel verlopen. Technieken om deze weerstanden weg te nemen, bevorderen de acceptatie, waardoor de vernieuwing beter verloopt.
Leerdoelen
Na afloop van de cursus heeft de deelnemer voldoende kennis, inzicht en vaardigheden om weerstanden bij collega’s weg te nemen bij het invoeren van vernieuwingen in gebruik van systemen en of werkmethoden.
Subleerdoelen:
- Heeft inzicht in het veranderproces.
- Herkent de eigen reactie op verandering en vernieuwing.
- Heeft inzicht in strategieën om weerstand tegen verandering te herkennen en constructief te
- benaderen.
- Kent de verschillende veranderingsstrategieën en -methoden.
- Is in staat om gesprekken te voeren om weerstanden weg te nemen.
- Neemt empathie mee in zijn/haar communicatie.
- Is in staat om de gesprekspartner met argumenten te overtuigen.
Inhoud
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Introductie in veranderprocessen
- Inzicht in eigen gedrag bij verandering
- Weerstanden bij verandering
- Stratgieën om met weerstende om te gaan
- Effectieve communicatie
- Empathie en overtuigingskracht
Doelgroep
Informatieprofessionals die te maken hebben met verandering op het gebied van het omgaan met informatie en het gebruik van (nieuwe) informatiesystemen.
Duur
2 lesdagen; klassikaal.
Voorkennis en ervaring
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig.
Agenda
- 7 en 14 februari 2025, van 09:30 - 16:30. Locatie wordt nog bevestigd.