Klantgericht communiceren
Til jouw communicatievaardigheden naar een hoger niveau! Tijdens deze training leer je wat effectieve communicatie inhoudt en hoe je écht contact maakt met je gesprekspartner. Je ontdekt de verschillende communicatiestijlen en leert hoe je ze effectief kunt inzetten.
Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
- kun je op een effectieve manier communiceren, waarbij je écht verbinding maakt met de ander;
- heb je kennis van communicatiestijlen en kan je aansluiten bij die van jouw gesprekspartner;
- weet je dat het nodig is om eerst de ander goed te begrijpen, voordat je zelf begrepen kan worden.
Doelgroep/benodigde kennis
De cursus is relevant voor medewerkers die vanuit inhoud werken en tegelijkertijd in contact komen met (interne) klanten: wat vraagt de klant? Hoe schakel je goed met de klant? Wellicht ben je verantwoordelijk voor het opstellen van gebruikersinstructies en wil je deze goed voor het voetlicht brengen.
Voorkennis en ervaring
HBO werk- en/of denkniveau i.v.m. het kunnen toepassen van theoretische concepten over communicatie.
Wil je extra goed beslagen ten ijs komen? Volgt dan eerst de training Ethiek en dilemma’s in de informatievoorziening en ontwikkel daarbij een open (gespreks)houding.
Verdere beschrijving
In deze training leer je wat effectieve communicatie is: hoe maak je bijvoorbeeld écht contact met de ander (rapport) en hoe kom je zo tot het goede gesprek, waarbij je daadwerkelijk luistert naar elkaar om zo met elkaar tot de gewenste uitkomst te komen vanuit een win/win-situatie. Daarbij leer je de verschillende communicatiestijlen die er zijn effectief in te zetten. Waarom deze training: praten is één, echt communiceren is iets anders. Dat vraagt om ook bereid te zijn naar de ander te luisteren. In deze training leer je wat er nodig is voor het voeren van een écht gesprek (‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’) en maak je niet alleen kennis met je eigen communicatievoorkeurstijl, maar ook met die van de ander en hoe je daar in de interactie met de ander rekening mee kunt houden. In je rol als informatieprofessional komen deze vaardigheden regelmatig terug als schakel tussen de business en IT. Het is daarin erg belangrijk dat je de behoefte vanuit de business echt hebt begrepen en de boodschap kan vertalen naar IT-oplossingen.
Agenda
- Momenteel zijn er nog geen trainingen gepland. Binnenkort zullen er nieuwe data op deze pagina beschikbaar komen.
Aanmelden
Momenteel zijn er nog geen trainingen gepland. Binnenkort zullen er nieuwe data op deze pagina beschikbaar komen.