Instructievaardigheden
Gebruikers die zelf hun informatie zoeken, moeten leren hoe ze moeten omgaan met informatiesystemen. Vaak ligt deze verantwoordelijkheid bij de Informatieprofessional. Maar hoe voer je eigenlijk een aantrekkelijke, op de doelgroep aangepaste training uit? En hoe krijg je het gewenste resultaat?
Beschrijving
In deze cursus werk je, onder begeleiding van een specialist, aan een instructie, training of workshop, die je direct in de praktijk kunt uitvoeren. Je oefent met de medecursisten en krijgt direct feedback om de instructie te verbeteren.
Leerdoelen
Na afloop van de cursus kan de deelnemer een aantrekkelijke, doelgerichte en op de doelgroep aangepaste training of instructie verzorgen en:
- Begrijpt de begrippen: training, instructie, workshop.
- Is in staat om de doelstellingen van een leerinterventie te bepalen.
- Is in staat om inzicht te verkrijgen in de doelgroep.
- Begrijpt de principes van didactiek.
- Heeft inzicht in de verschillende communicatietechnieken.
- Is in staat om diverse didactische werkvormen toe te passen.
- Is in staat om de aandacht vast te houden.
- Is in staat om het resultaat te toetsen.
- Is in staat om de juiste hulpmiddelen te selecteren (multimedia, techniek, demo’s).
Inhoud
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Dag 1
- Begripsbepaling: training, instructie, workshop
- Doelstellingen bepalen
- Ken uw doelgroep
- Didactiek
- Communicatietechnieken
Dag 2
- Didactische werkvormen
- Aandacht vasthouden
- Resultaat toetsen
- Hulpmiddelen (multimedia, techniek, demo’s)
- Tijdens de lessen ga je praktisch oefenen met het geven van instructie
Doelgroep
Informatiebeheerders die te maken krijgen met het verzoek vanuit de organisatie om gebruikers te instrueren over het gebruik van informatie(systemen).
Duur
2 lesdagen; klassikaal
Voorkennis en ervaring
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig.
Agenda
- 30 januari & 14 februari 2025, van 09:30 - 16:30. Locatie wordt nog bevestigd.