Verdieping recordsmanagement
Pas relevante wet- en regelgeving toe op informatiehuishouding! Tijdens deze cursus leer je om de relevante wet- en regelgeving toe te passen op de digitale informatiehuishouding en jouw organisatie en hierover te adviseren. Daarnaast leer je de principes van recordmanagement toe te passen om de bedrijfsvoering te verbeteren.
Leerdoelen
Na afloop van cursus ben je in staat om de relevante wet- en regelgeving toe te passen op de digitale informatiehuishouding van jouw organisatie en hierover te adviseren. Daarnaast ben je in staat om de principes van recordsmanagement toe te passen met als doel verbetering van de bedrijfsvoering.
Doelgroep
De cursus is bedoeld voor iedereen die beleidsmatig of projectmatig betrokken is bij en/of verantwoordelijk is voor digitaal archiveren.
Voorkennis en ervaring
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig.
Verdere beschrijving
Tijdens deze cursus komen de volgende onderdelen aan de orde:
- Normenkader Recordsmanagement en wet- en regelgeving
- Wet- en regelgeving in een digitale omgeving
- Archiefwetgeving (Archiefwet '95/’21, Archiefregelingen)
- Auteurswet
- Databankenwet
- Wet beveiliging persoonsgegevens
- Wet elektronische handtekening
- Wob/Woo
- Normen en standaarden
- NEN-ISO 2082
- NEN-ISO 15489
- NEN-ISO 16175-1:2020
- Beleidsregel digitale vervanging
- Toepassingsprofiel Metagegevens
- Wet- en regelgeving in een digitale omgeving
- Recordsmanagement en de organisatie
- Open op Orde
- DUTO
- Archiving by Design
- 9-vlaks-model
- Informatiearchitectuur:
- NORA
- KPI's
- Baseline
- Trends en ontwikkelingen
- Van document naar informatie
- Recordcontinuüm en de document lifecycle
- Relatie recordsmanagement, documentmanagement en workflowmanagement
- Informatiesystemen
- Recordscontinuüm
- Document Life Cycle
- Versiebeheer
- Collaboration
- Integriteit, authenticiteit, betrouwbaarheid, bruikbaarheid en context van de records
- Zaakgericht en procesgericht informatiebeheer
- Zaak- en procesgericht werken:
- Het belang van Zaakgericht Werken vanuit oogpunt van dienstverlening en efficiency
- Zaakgericht Werken in de context van informatiearchitectuur
- Het hart van Zaakgericht Werken: de zaaktypencatalogus
- Welke organisatorische veranderingen brengt Zaakgericht Werken met zich mee?
- Implementatie Zaakgericht Werken
- Welke activiteiten zijn nodig voor implementatie?
- Aanpak opstellen zaaktype-catalogus
- Implementatiestrategieën
- Tips en valkuilen rond Zaakgericht Werken
- Zaak- en procesgericht werken:
- Digitale Duurzaamheid
- Langdurig en toegankelijk bewaren van informatie:
- e-Depot en de digitale infrastructuur
- Keuzes
- Uitplaatsing of overbrenging van archieven
- Gedigitaliseerde en 'digital born' documenten
- Authenticiteit van informatie
- Langdurig en toegankelijk bewaren van informatie:
- Selectie en waardering
- Bewaren of vernietigen in een digitale omgeving, keuzes maken
- Selectielijsten
- Conversie en substitutie:
- Beleidsregel digitale vervanging
- Handboek vervanging
- Procedures
Agenda
- Dinsdag 29 oktober, dinsdag 5 november, dinsdag 12 november, dinsdag 19 november en dinsdag 26 november 2024 (5-daagse cursus)
- Nieuwe data volgen
Aanmelden
Je kunt je aanmelden door onderstaand formulier in te vullen.