Het vak van informatieprofessional is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd en nog steeds volop in beweging. “Het informatiewerkveld is van de backoffice verschoven naar de frontoffice. Dat vraagt om andere competenties. Soft skills, vooral op het gebied van advies en communicatie.” Aan het woord is Miranda van Soest, docente van de Leerhuis-training Adviesvaardigheden voor informatieprofessionals. “Bij deze training leer je niet dé manier om goed te adviseren, maar jóuw manier.”
In de 10 jaar dat Miranda als trainer werkt in het informatiewerkveld heeft ze de veranderingen met eigen ogen kunnen zien. “Voorheen vormde sec informatiebeheer de hoofdmoot. Nu wordt er van jou als informatieprofessional veel meer gevraagd. Want informatie op orde is inmiddels een taak van iedereen. Dus moet je je profileren. Op de kaart zetten. Zorgen dat je gezien en betrokken wordt. Op een manier die aansluit op de behoeften en vragen binnen je organisatie. Zodat je bijdraagt aan de gedragsverandering die nodig is.”
Persoonlijk adviesstijl
In de training Adviesvaardigheden voor informatieprofessionals komen allerlei verschillende aspecten van goed adviseren aan bod. Op zowel uitvoerend, tactisch als strategisch niveau. Van het voeren van adviesgesprekken tot het schrijven van adviesnota’s en het geven van goed opgebouwde, overtuigende presentaties voor belangrijke stakeholders.
"Je eigen kwaliteiten zijn het startpunt"
Miranda: “En het mooie is: daarvoor is niet één goede manier. De beste manier is jóuw manier. Want je neemt jezelf én je talenten en kwaliteiten altijd mee. Daarom ontwikkel je in de training je eigen, persoonlijk adviesstijl. Natuurlijk op basis van richtlijnen en gericht op de behoefte en vraagstelling van je organisatie, maar altijd met je kwaliteiten als startpunt.”
Herkenbaarheid en eenheid
Omdat je de training bij het Leerhuis samen doet met andere informatieprofessionals is de casuïstiek waarmee je aan de slag gaat altijd relevant voor je werkpraktijk. Dat zorgt volgens Miranda voor herkenbaarheid en eenheid: “Omdat je dezelfde achtergrond hebt, zijn er veel overeenkomsten, raakvlakken én uitwisselingen. Daardoor leer je ook van elkaar. Inhoudelijk maar ook bijvoorbeeld dat je niet de enige bent die bijvoorbeeld soms stuit op weerstand. Dat ligt dus niet aan jou. Voor de meeste medewerkers is informatie opslaan nou eenmaal niet hun core business. Maar door in je adviezen de vertaalslag te maken naar die collega’s en hun werkpraktijk, kun je veel hobbels wegnemen.”
Meteen resultaat
Miranda gebruikt veel verschillende werkvormen tijdens de training: “Theorie, maar we gaan ook lekker aan de slag. Onder meer met een concreet vraagstuk uit je eigen werkpraktijk, zodat je meteen met jouw advies daarop resultaat ziet. Verder kijk ik goed waar de behoeften liggen. Met als doel dat jij je als informatieprofessional sterker voelt in je adviesrol, jezelf beter kunt profileren en gebruik kunt maken van praktische handvatten.”
Op 13 mei start een nieuwe editie van de training Adviesvaardigheden voor informatieprofessionals. Er is nog plek. Dus meld je snel aan!